Followers

Tuesday, January 18, 2011

Al-Ghazali's astaghfaar

After i read this articles from http://nur-pearls.blogspot.com,i like to share it to my lovely reader...hope it will give us some advice...

Imam al-Ghazali's astaghfaar surely touch the hearts of all readers.

"We ask forgiveness of Allah (Exalted is He!) for every stumbling on our part and for every slip of the pen in this and all our other books.
We ask His forgiveness for those of our words which have not been matched by our deeds.
We ask His forgiveness for the claims and professions of knowledge and insight into his religion which we have made despite our insufficiencies therein.
We ask His forgiveness for every science we have acquired and every action which we have undertaken for His noble sake, but which was then commingled with something else.
We ask His forgiveness for every covenant we made within ourselves but which we then fell short of fulfilling.
We ask His forgiveness for every blessing which He bestowed upon us but which we employed in disobedience to Him.
We seek His forgiveness for having declared or implied the shortcomings or the inadequacy of anyone.

And we ask His forgiveness for every passing notion which induced us to dissemble or be mannered for the sake of playing up to others, in any book which we have written, or any discourse which we have delivered, or any science which we have profited or profited from.

And after having asked His pardon for all these things, for ourselves and for whomsoever reads this book of ours, or copies it, or listens to it, we ask that He should honour us with His forgiveness and mercy, and overlook the entirety of our sins, both evident and concealed.

For all-encompassing is His generosity, all-abundant is His mercy, and His grace overflows upon all that He has made. And we who are of His making, find no path to Him but that which lies through His grace and munificence". (The Remembrance of Death, p. 252-253; Ihya', vol IV, p. 578).

This is his final dua.


"It is our hope that He will not deal with us as we deserve, but will rather grant us that which is appropriate to Him, in His generosity, abundant indulgence, and mercy". (Ihya', Vol IV, p. 582)

Monday, January 17, 2011

adakah patut kita meluahkan sesuatu???

hai para pembaca...hari ini saya ingin menulis sesuatu yang sering kita alami..
lebih-lebih lagi bila kita di dalam dilema...
sebelum memulakan sesi penulisan...eloklah saya bertanya...
sama ada para pembaca pernah mengalami perasaan yang curiga atau tidak puas hati atau apa-apa perasaan yang dianggap sebagia penyakit hati..
saya juga ingin bertanya kepada anda...bagaimana cara terbaik anda merawat penyakit tersebut??
adakah dengan cara yang positive ataupun negatif..

biasalah setiap manusia punyai cara yang tersendiri untuk mengatasi masalah mereka...
tetapi harus diingatkan jangan sesekali kita mengambil jalan mudah untuk menyelesaikan sesuatu masalah...
sebagai contohnya perkara yang biasa remaja masa kini lakukan untuk mengurangkan masalah mereka..
mereka mengambil pil khayal+minum arak+ hisap ganja dan sebagainya...
terdapat juga remaja yang hilang pertimbangan akal mereka sehingga mereka sanggup membunuh diri sendiri..
nauzubillah...di mana kah mereka letakkan kewarasan akal mereka??
tidak terfikirkah mereka yang jalan yang mereka ambil tu tidak akan menyelesaikan masalah tersebut...
bahkan ianya menambahkan lagi masalah...
kita telah dianugerahkan akal fikiran yang tidak ternilai harganya...
oleh itu kita gunakan nya sebaik mungkin untuk melalkukan sesuatu...
renungkanlah wahai semua...

jika kita tidak puas hati terhadap seseorang...
janganlah kita simpan lama-lama kerana ianya akan menjadi racun dalam hati kita...
alternatif yang terbaik adalah meluahkan rasa tersebut..
tak kira lah sama anda luahkan pada Tuhan, kawan-kawan, pokok ataupun angin...
itulah caranya anda melepaskan sesuatu...
tapi saya sarankan anda luahkan pada yang MAHA ESA..
kerana DIA maha mendengar...

bagi saya, saya suka menyendiri menyimpan semua msalah itu..
kalau bebanan itu terlalu berat maka saya akan hanya luahkan pada DIA...
pabila sesi luahan tamat..hati saya akan berasa lega..
itulah ketenangan yang ALLAH bagi...
saya bersyukur kerana DIA mahu mendengar luahan saya walaupun saya seringkali alpa dan lupakan dia...
lumrah manusia hanya ingat pada DIA ababila punyai masalah...
apa-apa pun saya nekad mulai hari inoi saya akan sentiasa muhasabah diri saya...
saya tidaka akan mengulangi segala perbuatan salah yang pernah saya lakukan...
saya selalu berdoa untuk mendapatkan keredaan daripada NYA...
kerana cinta ILAHI adalah cinta HAKIKI....

~cintaepal~

Friday, January 14, 2011

once a year...

semua orang pastinya tertanya-tanya kan...
apakah benda yang hanya setahun sekali sahaja kita dapat merasainya..
siapa yang boleh teka??
sila angkat atangan anda...
tentu sekali jawapannya adalah burger keluaran Mc donald ~ prosperity~

pastinya burger ini mendapat sambutan yang amat hangat daripada semua penduduk di dunia ini...
kerana kehadirannya cuma sekali setahun memberi keinginan kepada peminat mcD untuk try...
apa yang sebenarnya unik tentang burger ini??
jawapannya ada pada diri anda setelah anda memakannya...

daging ayam yang berempah di selaputi sos black paper yang mengancam...
membuatkan sesiapa yang memakannya akan berasa ketagih..
dan akan mahu mencuba untuk kali yang kedua...
walaupun rasanya cukup spicy atau kata lainnya pedas...
tetapi ianya membakar rasa peminat yang teruja akan prosperity..
selamat mencuba...




Thursday, January 13, 2011

APABILA EKSPEDISI BERMULA....


Masa saya sedang mengemaskini fail-fail dalam lappy saya…
Tiba-tiba saya terbuka gambar-gambar lama..
Gambar tentang ekspedisi saya dengan kawan-kawan ke daerah jeli..
Kami ditugaskan untuk mencari dan mengumpul sepsis serangga yang ada di kawasan tersebut..

kontijen memburu serangga...



Maka bermulalah tindakan kejam kami meragut nyawa-nyawa serangga tersebut…
Macam pembunuh upahan pula kami rasakan..
Mangsa utama kami adalah rama-rama, pepatung, cicada dan kupu-kupu..
Dengan menggunakan alat kelengkapan seperti jarring buatan china,
Kloroform untuk mematikan serangga dan juga baling kaca sebagai tempat penyimpanan…
Maka bermulalah operasi menangkap serangga tersebut…
Tanpa belas kasihan..kesemua serangga ditangkap..
Pelbai aksi yang digunakan untuk menangkap serangga tersebut..
Almaklumlah mereka bukannya tak pergi sekolah..
Mereka tahu diri mereka diancam…hehehhe

merentasi sungai..

meredah hutan...

start our mission..


Pada masa tersebut segala hutan berlukar kami redah sahaja..
Rasa macam nak tertanggal pula skru kaki ini…
Oppsss lupa pula…
Kami juga ditugaskan mencari small mamal atau kata melayunya haiwan kecil yang berada di hutan..
Sebagai contohnya tikus hutan, tupai dan sebagainya yang bersaiz kecil…
Kami menggunakan perangkap moden..
Umpan pon sedap tau…ada pisang dan macam-macam lagi…

pasang umpan..

umpan yang sedap @ pisang...


 Inilah perangkap yang saya cakap itu…
Nak tengok taka pa hasil yang kami dapat….
Agak-agaknya apakah haiwan itu??

maradona yang comey..


Inilah hasil penangkapan kami…
Sempat juga kami namakan haiwan tersebut…
Nama dia ialah maradona…alah-alah nama pemain bola sepak dulu..
Lepas tu kami lepaskan dia kembali ke dalam hutan…
Selamat tinggal maradona…


Lepas ini saya tunjukkan pula aksi-aksi ketika proses pemasangan dilakukan..
Kalau dikenang kembali…
Sungguh kelakar…



bosan ye zulhilmi...


mana serangga ni..


Rasa sangat gembira apabila kami Berjaya menangkap serangga…
Bila badan dah penat meradah hutan jeli, kami kembali segar..
Apabila melihat air terjun yang cantik…
Sejuknya ibarat salji di kutub utara…hehhehe


seronok ye cik aisyah..

heppynya mereka...

sejuknya air sungai...


Tengok gambar mereka..
Tak melambangkan keletihan kan…
Itulah ajaibnya kami walau seharian menangkap serangga tapi tetap tersenyum…
Walau panas terik membakar diri…
Air sungai lah yang menyejukkan kami…

Kami juga dapat menyaksikan pemandangan senja tau…
Memang cantik melihat matahari terbenam…
Macam drama korea dulu kala…

 pemandangan senja kala...




Apabila matahari telah meninggalkan siang…
Kami juga harus pulang ke tempat kami…
Dengan matlamat hanya satu iaitu makanan…
Kami gagahkan diri untuk terus berjalan…
Sambil berjalan sambil teringat nasi di tempat kami menginap…
Nyummmyyyy….

kami mahu makan...


Itulah pengelaman kami….
Mencari serangga dan small mammal sebagai bahan kajian kami…
Segala report telah dibuat…dan our mission was completed…

Chaoozzz….

Tuesday, January 11, 2011

the way we look....

hari ini saya nak tulis tentang kawan-kawan yang amat saya sayang...
sebelum tu, baik saya perkenalkan mereka kepada anda semua...
jeng-jeng...inilah mereka insan yang bertuah...

NAMA: DAYAH@ minah gedikzz
UMUR: DAH TUA (22 TAHUN)
FAVOURITE: SHOPPING
BENDA PALING DIBENCI: KATAK+ DIPAKSA MAKAN..
FAVOURITE FOOD: MEE HOON SUP


NAMA: ZULHILMI @ elmi bajet

UMUR: DAH TUA (22 TAHUN)
FAVOURITE: TRAVEL + HIKING
BENDA PALING DIBENCI: PACAT+ NYAMUK+...
FAVOURITE FOOD: TOMYAM


NAMA: AIN @ bajet cun 

UMUR: DAH TUA (22 TAHUN)
FAVOURITE: BELI SELENDANG
BENDA PALING DIBENCI: ORANG MARAH DIA
FAVOURITE FOOD: SEMUA MAKANAN...


NAMA: PAH @ minah baik

UMUR: DAH TUA (22 TAHUN)
FAVOURITE: BUAT PROPOSAL+ ANIME
BENDA PALING DIBENCI: SI PENDEK
FAVOURITE FOOD: TOMYAM




sejak kenal dengan mereka...
hidup saya semakin bersinar-sinar...
baru saya paham apa itu makna kawan sebenarnya...
mereka membuka lembaran baru hidup saya...
banyak memory @ kenangan yang mereka bawa dalam hidup saya..
walau kami berjauhan...
kami tetap care each other...

kami makan bersama-sama..
main basikal bersama-sama..
buat kerja sama-sama...
semuanya indah pada saya...



saya harap ukhwah yang kami bina...
akan kekal berpanjangan...
saya sayang kamu semua....


cedapnyer durian...

wah!! baru dapat tender durian ni...

power puff gurlz...

bapak mithali lor..


pasaran saham naik wooo

mak marah anak dia...

super comel...

puteri dalam parlimen ni...


nak makan apa eh papa & mama

pa yang cedap eh???

mee n chopstikk
sweetnyer....

di bawah pohon asmara...

tak habis-habis posing...

mereka lagi..

laponyer...

ngantuknyer tunggu makanan...


jom heboh dengan basikal..

















moody??

kenapa ye manusia ni diciptakan dengan pelbagai jenis perasaan??
ada rasa gembira, sedih, kecewa dan macam-macam lagi...
setiap orang pasti akan melalui dan merasai semua perasaan ini...
pastinya semua manusia inginkan yang baik-baik dalam hidup mereka...
akan tetapi, langit tak sentiasa cerah...
kadang-kadang awan gelap akan menyelubungi bumi ini...
begitulah juga dengan kehidupan kita...

apa yang penting kit aperlu hadapi semua itu...
bagi pasangan yang bercinta...
memang banyak dugaan akan berlaku sepanjang dalam perhubungan..
kita perlu bersabar dengan semua itu...
kadang-kadang kita berasa sangat bahagia bila si dia ada di samping kita...
tapi bila bergaduh pula...
mesti kita rasa yang mengenalinya tu sesuatu yang dianggap sebagai mimpi buruk kan...
ini saya dapat daripada pengalaman yang saya lihat daripada rakan-rakan saya..

pernah tak terfikir??
kalau lah semuanya indah dan bahagia...
mesti lah kehidupan ini akan bosan kan....
semua pengalaman tu mengajar kita untuk lebih matang lagi...
dan menjadi kuat dengan segala cabaran yang melanda...
bagi saya pula...
kalau lah saya rasa macam naka marah atau pon tak suka something...
saya lebih suka tenang kan diri saya sendiri...
fikir sedalamnya sebelum saya bertindak...
itulah kelebihan saya agaknya...
lagi satu saya akan menyendiri kalau lah saya terlamapau banyak problem...
saya rasa saya boleh selesaikan semua tu...

saya tak mahu dikatakan macam budak kecik
yang tahu menangis sahaja....
sekarang ni mood saya tak menentu...
tak tahu kenapa...
tapi sekarang ni baru lah saya realize...
yang lagu-lagu hardcore memang best kalau layan...
lebih-lebih lagi time tengah kusut dan serabut macam ni...
thanx a lot hardcore...

chaoozzz...

Pages