Followers

Saturday, August 20, 2011

salahkah kalau kita menegur orang atasan??

selamat malam para pembaca yang aku kasihi...hari ini tergerak pulak hati aku nak cerita pasal teguran...
sebenarnya kamu tahu ke apa maksud teguran...kalau ikut definasi aku teguran tu semacam kata-kata yang dikeluarkan oleh satu pihak kepada pihak yang lain untuk membaik pulih sesuatu benda...
sebagai contohnya aku bagi 1 dialog untuk korang paham...

 Si A: ko jangan buang sampah merata-rata...macam pengotor je aku tengok ko ni...
Si B :  Suka hati aku lah...ko egat ni tanakh ko ke...

itulah sebagai contoh teguran...tetapi setiap manusia selalunya mempunyai tahap keegoaan yang tinggi...mereka jarang sekali menerima teguran tersebut. hasilnya jadi lah macam jawapan si B kepada
si A ...emmm...macam manalah kita ni nak maju...

kenapa kita tidak ambil teguran tu sebagai positive side...ini tidak, kita selalu tengok dia dari segi negative side..sebab tu lah kita tak dapat terimanya utuk menjalani perubahan...(ps: aku pon sama gak tak suka bila orang tegur aku)...tapi kira okey lah orang tegur kita, daripada dia sindir kita...amik ko...panas telinga kau...kalau sindir ni kebiasaanya mereka menggunaka perkataan yang pedas macam cili kampung tau...sapa yang terkena, mesti pedas dan kebahangan....hehehehhe...


sekarang ni baru nak masuk cerita entry aku...salahkah kalau kita tegur orang atasan?? rasa tercabarkah mereka??banyak betul persoalan yang merewang di kotak minda aku..tapi kebiasaanya yang aku tengok, kalaus eseorang yang berkedudukan rendah tidak boleh menegur orang yang lagi atas daripadanya...wahhh!! ni dah kira kes diskriminasi ni...kita perlu ingat setiap orang melakukan kesilapan..so take note lah atas teguran tu...


even kalo kamu seorang yang ternama sekalipun, still need teguran untuk memperbaiki diri kamu...jangan pulak emo semacam bila dapat teguran tu...boleh pulak teguran dibalas dengan ugutan...aiiissshhh..memang hancur lah jawabnyer...kita kan tinggal di negara berdemokrasi...so, ada hak bersuara...

yang selalu tak puas hatinya, bila kita buat teguran pada pihak atasan, mereka ambil sambil lewa je...mentang-mentang lah aku ni tak de pangkat...cuba kalo aku ni YB, mesti dah lama mereka ikut teguran tu...kita mesti ingat bahawa teguran itu akan membuatkan kita lebih maju ke hadapan..

No comments:

Post a Comment

Pages