Followers

Tuesday, September 13, 2011

kek coklat versi resepi aku..

oyasuminasai to all my blogger walking...ehehe..hari ini tetiba pulak aku mulakan penulisan blog aku dengan bahasa jepun///al maklumlah..excited sangat belajar bahasa jepun setelah hampir setahun 6 bulan aku tinggalkan language ini...before that, nak mintak maaf bebanyak sebab lama dah aku tak update blog ini...sibuk lah dengan pendaftaran semester baru...banyak nak angkut barang ke hostel dan uruskan pendaftaran kursus...memang sangat meletihkan...hari ini just nak cerita experience aku buat kek coklat pada kengkawan blogger aku...

sejujurnya nak cerita ni first time kot aku  buat kek dngan sendirinya...memang penat sehhyy...sebelum ni hanya tahu makan je...dah buat sendiri baru lah rasa menghargai nilai kek tersebut...
memula nak ucap ribuan terima kasih kepada kawan aku yang merangkap sifu buat kek ni (NUR HAMIMMAH)...dia lah yang telah ajar aku sehingga berjaya menyiapkan kek coklat ini dengan jayanya....


okey nak mula dari mana eh?? kita mula dengan penyediaan ingredient to make a cake...
sifu kata kalau nak buat kek kita kena ada senarai barang seperti berikut:

  1. tepung gandum (depend pada kuantiti yang you all nak buat)
  2. gula kasar yang dikisar or boleh jugak guna gula halus.(kuantiti sama dengan kuantiti tepung yang digunakan)
  3. serbuk soda.
  4. serbuk koko..
  5. susu pekat.
  6. telur ( ikut beberapa biji yang kita nak letak)
  7. vanila
  8. coklat chips
  9. coklat masak
  10. minyak masak (secawan)
itu je yang aku ingat tentang bahan-bahan yang ada.. ni aku nak cerita bila kita buat just 250g tepung ye..so kita just perlukan 250g gula jugak..gula tersebut perlu dikacau bersama 3 biji telur..kacauan hendaklah dibuat sehingga telur bertukar warna kepada keputihan which means dah kembang lah tu...at the same time, kita suruh orang lain pergi ayak tepung bersama serbuk koko dan juga 1 sudu besar serbuk soda..kacauan telur tu kalau aku tak silap dalam around 30 minit aku buat..lenguh seh tangan aku...bila dah kembang kita letak sikit serbuk vanila untuk hilangkan bau hanyir telur..so jadi lah wangi sikit...then letak secawan minyak bersama beberapa sudu susu pekat.kacau sehingga sebati...at last baru letak campuran tepung dan serbuk koko yang telah diayak..then kita kacau sehingga sebati...bila rasa dah betul-betul sebati, kita letak air sedikit supaya tidak terlalu pekat.. untuk lebih paham, kita lihat gambar dibawah ini ye...inilah hasilnya...





 lepas dah ciap tu, kita kene kukus ye..bukan bakar dalam oven..so, kukus dalam araea 40 minit..time tu rase happy sangat dan tak sabar menunggu ketibaan kek yang diidamkan..sementara menunggu kek masakkita buat lah kuah coklat dia ye..just letak coklat masak bersama dengan butter...jeng..jeng..jeng..inilah hasil kek saya setelah dicampur dengan coklat masak di atasnya...


 bila dah ciap tu kita taburkan pula coklat moist ye...nampak ianya lagi sedap...nyummmyy...dah ready untuk dimakan..


this cake actually aku nak credit to orang yang paling aku sayang yang berada di perantauan...(Mohd Zakwan)..hanya dapat sent gambar je..kalau nak sent betul-betul takut dah kulat bila sampai...hihi...by the way, untuk rakan-rakan blogger aku, selamat mencuba resepi yang aku bagi ini ye...kalau tak jadi, mesti aku terlupa salah satu bahan kot...hihihi...chaozzz...

No comments:

Post a Comment

Pages